Jedno sobotní ráno jsme s Markem uháněli do Vamberka, kde jsme se měli setkat s ostatními výletníky do Polska. Při průjezdu Hradcem ( asi 10 tisíc semaforů ) zjištuji, že spojková páčka má vůli skoro do poloviny a že se mi celkem mizerně řadí (zvlášť neutral, za boha tam nešel dát).
Na konci Hradce jsme zastavili a omrkli situaci. Na motoru bylo lanko v naprostém pořádku. U páčky jsme na lanko neviděli přes plastový chránič ruky. Sundavat jsme ho nechtěli, už tak jsme měli zpoždění. Lanko jsem tedy pouze sešteloval (na bowdenu) a svedli jsme to na to , že se lanko za ty roky asi protáhlo.

Následující celodení ježdění po ČR a Polsku (cca 400 km) proběhlo v naprostém technickém pořadku.
Při pozdně odpoledním příjezdu do Vamberka, kde jsme měli nocovat, o sobě dalo lanko opět vědět. Tentokrát citelně. Jak jsem zmačnul páčku, bylo cítit jak povolilo. Spojka však stále vystavovala a do cíle to bylo pár metrů.

Opravu jsem nechal na ráno, nenechám přece vystydnout krásně grilovana kuřátka Smile
Po snídani (výborná bublanina...mňam) jsem sundal plastový chránič z řidítek a vyndal lanko z páčky. Ukázalo se, že dobrá polovina drátků lanka je prasklá (zlomy hned u válečku).


spojka1

spojka2spojka3





 



Náhradní lanka s sebou vozím (Jawa= nenahraditelná praxe:-)), takže výměna byla otázkou chvíle.
spojka4Spojkové lanko má průměr 2 mm a to z Jawky, které jsem měl (zůstalo mi po prodeji, jinak koupeno u Riegera, cca 50 kč) je jen o pár cm delší než original. Koncový váleček se šroubem (uchycení na motoru) poskytl Marek, já měl akorát malé k plynovému lanku.


Doma jsem opravu dokončil. Z originál lanka jsem sundal naletovanou koncovku (na straně motoru), jawácké lanko zkrátil na vhodnou velikost a koncovku pro změnu přiletoval.

spojka5Lanko se nejlépe zkracuje tak, že ho v daném místě pocínujeme (cín musí prosáknout celým průměrem lanka) a ostrým sekáčem ho přeseknem. Sekáč zajistí čistý řez a cín zabrání roztřepení konců.



spojka6 Nové lanko do „foroty“ jsem vyrobil ze splétaného lanka (je ohebnější než stáčené), kterého jsem si kdysi zakoupil pár metrů na radu Marka. Na rozdíl od zakoupeného jawáckého lanka jsem musel vyrobit i koncový váleček na straně spojkové páčky. Lanko i váleček je nutné pořádně odmastit kyselinou, letovat výkonější pájkou než pistolovou (např „kopytem“ nebo plynovou) a lanko ve válečku ještě zajistit klínkem.

 

spojka7Váleček se šroubkem jsem vyrobil podle toho půjčeného od Marka (koupen u Louse).
K výrobě stačí kulatina o průměru 8 mm, vrták 2,1 a 4,8, M6 závitník a šroub.Váleček je dlouhý 10 mm.



Příště se podíváme na jeden zajímavý defekt předního kola Wink








Login