Teploty již pomalu klesají k nule a pro mnohé jezdce začíná období zimního klidu. Dříve než motocykl úplně odstavíte, tak je na zimní spánek důkladně připravte, protože co uděláte nyní, tak vám mnohonásobně zkrátí čas při jarním trápení o znovuoživení motocyklu.

 

 

 

Teploty již pomalu klesají k nule a pro mnohé jezdce začíná období zimního klidu. Dříve než motocykl úplně odstavíte, tak je na zimní spánek důkladně připravte, protože co uděláte nyní, tak vám mnohonásobně zkrátí čas při jarním trápení o znovuoživení motocyklu.

Konzervace

Mnoho částí motocyklu podléhá oxidaci působením okolního vzduchu a vlhkosti. Při delším období odstávky je vhodné tyto části rozumně nakonzervovat. Nejdříve je vhodné motocykl důkladně umýt, zbavit ho všech nánosů bláta, hmyzu a dalších nečistot. Lak je vhodné ošetřit voskem, kovové části vhodným přípravkem, třeba i konzervačním olejem typu WD40 a pod. Nezapomeňte po důkladném osušení a očistění řetězu jej také namazat. I zde je vhodné použití WD40 jako konzervačního prostředku. Jediné, na co nepoužívejte mazivo jsou brzdové kotouče a desky.

Pokud nevydržíte a vyjedete i v zimním období, je nutné motocykl následně důkladně umýt. Sůl zůstává i na suchém asfaltu a následně se vzdušnou vlhkostí udělá své.

Palivo

Při plánované odstávce nad 2 měsíce je vhodné myslet i na palivo. Z benzínu se odpařují lehké frakce, tato situace pak zhoršuje vlastnosti při startování motoru. Je vhodné z karburátoru vypustit veškerý benzín. Při posledním tankování je vhodné natankovat 100 oktanový benzín. Netrpí tolik na stárnutí a gelovatění. U Pegasa řešit plnou či prázdnou nádrž tak řešit nemusíte, plastová nerezaví .Laughing

Motor

Před uložením motocyklu je vhodné motor nastartovat na provozní teplotu a vyměnit olej. Olej během provozu zvyšuje svoji kyselost, která působí korozivně na vnitřní části motoru. Při odstávce nad 6 měsíců je vhodné stříknout do válce cca 10 ml oleje a bez svíček motorem párkrát otočit startérem. Následně při uvádění do provozu je nutné olej nechat vystříkat otvory na svíčku, jinak hrozí zanesení zapalovací svíček při uvádění do provozu.

Pneumatiky

Motorku odstavíme na hlavní stojan a pokud jej nemá, tak cca jednou za 2 týdny zajdeme s motorkou pohnout, aby nebyly pneumatiky zatíženy na jednom místě. Tlak v kolech hlídat na hodnotě předepsané výrobcem. Nízký tlak a zatížení pneumatiky váhou motorky způsobí její deformaci, případně i praskliny.

Akumulátor

Akumulátor odpojíme od motocyklu a v případě nevytápěné garáže jej uskladníme v místě s malým kolísáním teploty a to v rozsahu teplot 7-15°C. Akumulátor v žádném případě nesmí být při skladování vystavený mrazu. Nejvhodnější je akumulátor připojit na tzv. chytrou nabíječku po celou dobu uskladnění. Při nesprávné údržbě a především při nízkému stavu dobytí dochází k nevratnému poškození desek a akumulátor ztrácí svoji kapacitu.

Kapaliny

U motorů s vodním chlazením je nutné mít jistotu v odolnosti kapaliny proti mrazu. Její případné zmrznutí znamená vysoké náklady na opravu a mnohdy i totální destrukci motoru nebo chladiče. Proto se vyplatí investovat pár stokorun do 2 litrů nové kapaliny. Doporučuje se používat kapalinu s odolností -37°C, což je nejvhodnější poměr jak pro chladící a mazací vlastnosti, tak i pro zvýšenou odolnost proti přehřátí. Výrobci uvádějí odolnost proti varu až nad 110°C. Kapalina časem také ztrácí své mazací vlastnosti a antikorozivní vlastnosti. Proto je vhodné náplň měnit každé 2 roky.

Motocykl ve finále zakryjte prodyšnou plachtou, která nezachytává vlhkost. Pokud máte v garáži zvýšenou vlhkost, tak použijte speciální neprodyšný 'spacák', do kterého se umístí látka pohlcující vlhkost.

Startovat či nestartovat?

Z hlediska kondenzace vzdušné vlhkosti při počátečním běhu motoru se startování nedoporučuje, pokud nemáte v plánu s motocyklem najet minimálně 10km do plného zahřátí na provozní teplotu nejen chladící kapaliny, ale především motorového nebo převodového oleje. Doporučuje se pouze opakované protočení motoru s vypnutým palivem a vypnutým zapalováním pro obnovu olejového filmu uvnitř motoru.

Pokud je na motorce potřeba větší zásah ze strany servisu je dobré tyto problémy řešit v klidu přes zimu a ne v dubnu po ohřátí silnic. Termíny na jaře jsou pak dlouhé a jen tak se člověk nesveze...